6/6/24 - Cognitief begaafde leerlingen - Wat weten we en wat betekent dit voor diagnostiek en begeleiding?

Printervriendelijke versiePDF version

https://www.sig-net.be/nl/vormingen/professioneel-aanbod/detail/7391/cog...

Inhoud
Deze studievoormiddag biedt een recente stand van zaken vanuit de onderzoekswereld rond cognitieve begaafdheid (bv. Wat zijn (recente)relevante theoretische kaders?). We maken daarbij gebruik van zowel internationale literatuur als Vlaamse onderzoeksbevindingen (o.a. FWO-SBO project TALENT). We focussen op de doelgroep van kinderen en jongeren in het lager en secundair onderwijs (ca. 6-18 jaar).

Verder hebben we het over belangrijke aandachtspunten inzake handelingsgerichte psychodiagnostiek en begeleiding, specifiek voor de groep van begaafde leerlingen. Hoe kan je begaafde leerlingen herkennen (in de klas, in begeleiding)? Welke noden ervaren zij? Wat hebben zij nodig om zich goed te voelen?

In tegenstelling tot wat soms gedacht wordt, hebben ook begaafde kinderen en jongeren nood aan (en recht op) kwaliteitsvol onderwijs en/of aangepaste begeleiding waardoor ze hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen (Verschueren en collega’s, 2021). In de vorming zoomen we ten slotte in op een specifieke subgroep, namelijk begaafde leerlingen met een leerstoornis, en de manier waarop zij vaak ‘dubbel bijzonder’ (kunnen) zijn.

We voorzien ook ruimte voor actieve participatie van de deelnemers, onder andere aan de hand van het bespreken van stellingen en/of casusmateriaal.

Door wie?

Dr. Sofie Wouters
KU Leuven, Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, Schoolpsychologie en Ontwikkeling in Context & Expertisecel Begaafdheid (PraxisP)
Onderwijsverzorger en schoolpsycholoog

Voor wie?
Personen werkzaam in leerlingenbegeleiding, onderwijs of (klinisch) psychologische begeleiding met interesse voor het topic 'cognitieve begaafdheid'

Over wie?
Kinderen van 6 tot 18 jaar

Praktisch
Documentatie en koffiepauze inbegrepen.

Disclaimer

Vlaams Welzijnsverbond kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de inhoud van deze gepubliceerde info uit het werkveld. Bij vragen gelieve contact op te nemen met de contactpersoon die je hier in de linker kolom terug vindt.