07/11/2024 - Een sleutelrol voor executieve functies bij kinderen en jongeren: effectieve hulpverlening en onderwijs

Printervriendelijke versiePDF version

https://www.sig-net.be/nl/vormingen/professioneel-aanbod/detail/7421/een...

Inhoud
Executieve functies (EF) vormen een overkoepelend begrip voor een verzameling van cognitieve vermogens die
ons in staat stellen om ons gedrag, emoties en gedachten doelgericht aan te sturen in ons dagelijks leven. EF
spelen een cruciale rol als voorspeller van sociaal-emotioneel functioneren en schoolprestaties, en dienen als
een fundamenteel mechanisme voor de ontwikkeling van verschillende problematieken, zoals ADHD en ASS.
Hoewel EF al geruime tijd de aandacht van hulpverleners trekken, heeft de interesse in deze functies recentelijk
een grote vlucht genomen, vooral binnen het onderwijs. Maar kunnen EF echt als de sleutel worden beschouwd
om problemen bij kinderen en jongeren aan te pakken?

Tijdens deze studiedag zullen we de meest recente inzichten over EF bespreken en proberen we antwoorden te
vinden op belangrijke vragen:

Hoe ontwikkelen EF zich? Is biologische rijping de enige factor of kunnen ouders, leerkrachten, leeftijdsgenoten en hulpverleners ook een rol spelen? Hoe kunnen we (zwakke) EF evalueren inverschillende contexten, zoals thuis, op school, tijdens het spelen, en in de hulpverlening?
Hoe bepalen we welke aanpak nodig is bij EF-gerelateerde problemen?
Wat is de juiste plaats voor EF-diagnostiek en - interventies in de aanpak van kinderen en jongeren met ADHD, ASS, lichte verstandelijke beperking, hoogbegaafdheid of problemen met emotieregulatie?
Tijdens de middagpauze zal er een EF-demomarkt plaatsvinden om enkele succesvolle praktijkvoorbeelden te illustreren.

Voor wie?
Met een goed uitgebalanceerde mix van theoretische achtergrond en praktische toepassing richten we ons op zorgprofessionals in zowel de hulpverlening als het onderwijs.

Door wie?
Het programma werd samengesteld door Dieter Baeyens (KU Leuven) en Mariëtte Huizinga (VU Amsterdam).

prof. dr. Dieter Baeyens (KU Leuven)
Dieter Baeyens behaalde zijn Master in de Psychologie, optie Klinische Psychologie, aan Universiteit Gent in 2001. Sinds oktober 2013 is hij als hoofddocent en sinds 2023 als hoogleraar verbonden aan de onderzoekseenheid Gezins- en Orthopedagogiek, KU Leuven. Hij is ook actief als klinisch psycholoog en gedragstherapeut aan PraxisP.

prof. dr. Laura Wante (UGent)
Laura Wante is werkzaam als eerstelijnspsycholoog in Centrum Kind & Adolescent aan de Ugent. Verder werkt Laura als professor in de Master Klinische Psychologie aan de Ugent en verzorgt ze vaak praktijkgerichte lezingen, workshops en studiedagen over diverse klinische thema’s.

dr. Mariëtte Huizinga (VU Amsterdam)
Mariëtte Huizinga is ontwikkelingspsycholoog en universitair hoofddocent aan de Universiteit van Amsterdam. Ze doet onderzoek naar de ontwikkeling van executieve functies bij kinderen vanaf 5 jaar tot aan de jongvolwassenheid.

dr. Jiska Peper (Science2Share)
Jiska Peper is ontwikkelingspsycholoog en neurowetenschapper. Ze is ruim 15 jaar als onderzoeker en docent verbonden geweest aan de Universiteit Leiden en Universiteit Utrecht. Daar deed ze onderzoek naar de ontwikkelende hersenen, hormonen en gedrag in kinderen en tieners.

Jody Huijgens (VU Amsterdam)
Jody Huijgens is werkzaam als klinisch docent orthopedagogiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en als regiebehandelaar / NVO Orthopedagoog-Generalist bij Praktijk Irene Heim. Daarnaast geeft ze jaarlijks diverse gastcolleges, onder andere over (hoog)begaafdheid, voor de opleiding tot NVO Orthopedagoog-Generalist en de opleiding tot GZ-psycholoog via PDBO Randstad en RINO.

dr. Kris Evers (KU Leuven)
Kris Evers werkt als klinisch kinder- en jeugdpsycholoog aan het Expertisecentrum Autisme, waar zij zowel diagnostiek als behandelcoördinaties doet. Daarnaast is ze verbonden aan de KU Leuven als postdoctoraal onderzoeker aan de Onderzoeksgroep Gezins- en Orthopedagogiek.

dr. Dagmar Van Liefferinge (KU Leuven)
Dagmar Van Liefferinge werkt als klinisch psycholoog en gedragstherapeut op de raadpleging ADHD en tics van de dienst kinder- en jeugdpsychiatrie van het UPC KU Leuven. Binnen die raadplegingen voert ze diagnostisch onderzoek uit en begeleidt ze kinderen, jongeren en/of hun ouders. Naast klinisch werk heeft Dagmar ook ervaring met opleiding, beleidswerk en onderzoek binnen het domein van ADHD. Zij werkte mee aan de ontwikkeling van de webtool zorgpad ADHD. Ze maakt ook deel uit van de onderzoeksgroep ADHDynamisch, een interdisciplinair consortium uit psychiatrie, klinische psychologie en gezins- en orthopedagogiek van de Associatie KU Leuven.

Disclaimer

Vlaams Welzijnsverbond kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de inhoud van deze gepubliceerde info uit het werkveld. Bij vragen gelieve contact op te nemen met de contactpersoon die je hier in de linker kolom terug vindt.