20/09 en 04/10/2024 Hechting: wegwijzer en doodlopende sporen

Printervriendelijke versiePDF version

INHOUD
Na deze vorming:
- Heeft de deelnemer kennis van hechtingstheorie:
Je krijgt een solide begrip van de theorie achter 'hechting', inclusief de historische ontwikkeling en recente onderzoeksinzichten.
- Kent de deelnemer de implicaties voor therapeutisch en hulpverlenend werk:
Je begrijpt hoe deze theoretische inzichten van invloed zijn op therapeutisch en hulpverlenend werk, en kan deze toepassen in de praktijk.
- Kent de deelnemer interventiemethodieken:
Je oefent met interventiemethoden die ondersteunend werken bij hechtingsproblemen, gebaseerd op zowel eigen casuïstiek als aangebrachte voorbeelden.
- Herkent de deelnemer circulaire communicatiepatronen:
Je bent in staat om circulaire patronen in communicatie te onderzoeken en te gebruiken als middel om ouder-kind dynamieken bespreekbaar te maken.
- Kan de deelnemer omgaan met moeilijkheden:
Je kan effectief omgaan met moeilijkheden in communicatie en behoudt de aansluiting met de gesprekspartner.
- Kan de deelnemer hechtingsverhalen analyseren:
Je kan hechtingsverhalen op een genuanceerde manier onderzoeken en onthullen.
- Kan de deelnemer breed denken over hechting:
Je ontwikkelt het vermogen om op een brede en genuanceerde manier te denken over hechting.
- Kan de deelnemer steunend tussenkomen:
Je krijgt praktische handvatten om effectieve ondersteuning te bieden aan ouders, kinderen, gezinnen, en anderen die te maken hebben met hechtingsproblemen.

PROGRAMMA
Kinderen en jongeren met een rugzak vol moeilijke ervaringen kunnen vastlopen in relaties, wat leidt tot lastig en onbegrijpelijk gedrag. Dit gedrag kan soms tot wanhoop leiden bij (pleeg- of adoptie)ouders, leerkrachten en hulpverleners. In dergelijke situaties kan er sprake zijn van hechtingsproblemen, waarbij het 'anders gehecht zijn' van deze kinderen en jongeren veel vertelt over hun achtergrond en ervaringen.

Dag 1:
- Hechting en opvoedingsinstructies:
We verkennen hoe een gezonde hechting maatschappelijk en wetenschappelijk wordt gedefinieerd en welke instructies er zijn met betrekking tot ouderschap en opvoeding. We onderzoeken samen met de deelnemers de voor- en nadelen van deze opvattingen.
- Hechtingsstoornis en opvoedingsinstructies:
We staan stil bij de definitie van hechtingsstoornis en de bijbehorende opvoedingsinstructies. Samen met jou en de andere deelnemers analyseren we de mogelijkheden en complexiteiten die gepaard gaan met deze definities en instructies.
- Historische ontstaansgeschiedenis van hechtingstheorieën:
We bekijken de oorsprong van hechtingstheorieën, zoals die van Bowlby en Ainsworth, en onderzoeken de aannames en onbedoelde neveneffecten die door de jaren heen zijn ontstaan.
- Evoluties en systeemtheoretische kaders:
We staan stil bij recente ontwikkelingen op het gebied van hechting en onderzoeken kaders vanuit systeemtheoretisch denken die ondersteunend kunnen zijn bij het werken met kinderen en gezinnen die te maken hebben met hechtingsproblemen.

Dag 2:
- Steunende tussenkomsten:
We onderzoeken welke soorten hulpverleningsrelaties als ondersteunend worden ervaren bij kinderen en jongeren met hechtingsproblemen.

DOELGROEP
Medewerkers tewerkgesteld binnen PC319.01

OPLEIDER
Interactie-Academie VZW

LOCATIE
Antwerpen

KOSTPRIJS
gratis

MEER INFO
https://www.vivosocialprofit.org/opleidingen-open-aanbod/32231

ORGANISATIE
SF319.01 i.s.m. VIVO

Disclaimer

Vlaams Welzijnsverbond kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de inhoud van deze gepubliceerde info uit het werkveld. Bij vragen gelieve contact op te nemen met de contactpersoon die je hier in de linker kolom terug vindt.