Type | Pers & Media |
Publicatiedatum25.03.2021 |
Kinderbegeleiders laten zich niet degraderen
De uitspraak in De Standaard van ACOD Onderwijs ‘dat kleuterleiders zich niet willen laten degraderen tot opvangers’ heeft veel kwaad bloed gezet bij kinderbegeleiders, en terecht. Wij vinden het jammer dat één onderwijsvakbond op die manier naar de sector van de kinderopvang kijkt. Een sector die al van in het begin van de coronacrisis paraat bleef en klaar stond om kinderen te ondersteunen op momenten dat het onderwijs de deuren sloot. Directeur Hendrik Delaruelle van het Vlaams Welzijnsverbond: “Wij vragen meer respect voor de duizenden kinderbegeleiders die al meer dan een jaar mee in de vuurlinie staan in de strijd tegen de pandemie.”
De eerste lockdown, toen de scholen dicht bleven, de verlengde herfstvakantie en nu tijdens de extra week paasvakantie, altijd is de kinderopvang tot het uiterste gegaan om kinderen maximale ondersteuning te geven in zo veilig mogelijke omstandigheden. Niettemin zien we veel kinderbegeleiders uitvallen door ziekte of quarantaine en worden zij ook zelf geconfronteerd met de aartsmoeilijke combinatie van werk en kinderen die thuis les moeten volgen of helemaal geen les hebben.
Het verbaast ons dat de grondige omwenteling van het beroep van kinderbegeleider de voorbije jaren aan sommigen voorbijgegaan is. De kinderbegeleider van vandaag is al lang niet meer de ‘oppas’ van lang geleden. Kinderen krijgen bij hun onthaalouders, in hun kinderdagverblijf of in de buitenschoolse kinderopvang alle kansen om te groeien en te bloeien. De verzorgende taken zijn daar maar een onderdeel van. Kinderen worden gestimuleerd in hun sociale en motorische vaardigheden, leren de wereld kennen, ervaren interactie met leeftijdgenoten en soms ook oudere kinderen en worden ook pedagogisch uitgedaagd. De opleiding tot kinderbegeleider besteedt daar al jaren zeer veel aandacht aan. Wij hopen dat de uitspraak het gevolg was van de emotie van het moment. Laat deze uitlating het begin zijn om het debat ten gronde te voeren over de sociaal-pedagogische rol van de kinderbegeleider. Dan is deze respectloze uithaal richting een hele beroepsgroep misschien niet voor niets geweest.