21 februari - Zorg & leren in kinderopvang en kleuterschool. Naar een nieuwe professional voor het jonge kind?

Printervriendelijke versiePDF version

Sta jij in de kinderopvang of op de kleuterschool? Tijdens deze inspiratiedag sta je stil bij bestaande praktijken en onderzoeken die een kader geven om zorg-welzijn en leren te combineren in de setting van de kinderopvang en het kleuteronderwijs. We kijken ook naar welke kwaliteitsvereisten medewerkers tonen in relatie met andere profielen in de kinderopvang en op school.

In Vlaanderen is er een groot tekort aan medewerkers in de kinderopvang. Om tegemoet te komen aan de dringende maatschappelijke noden, dient er op verschillende pijlers ingezet te worden, waarvan kwalificatie een belangrijke pijler is.

Onderzoek in de Vlaamse kinderopvang toont dat de emotionele ondersteuning varieert van matig tot goed, maar dat de educatieve ondersteuning eerder zwak is. Gemiddeld haalt men vaak niet het niveau dat nodig is om een impact te hebben op de latere ontwikkeling van het kind (Vandenbroeck, et al., 2016). Daarnaast staat dat onderzoek bij de jongste kleuters net toont dat er vaak een gebrek aan zorg is, dat de pedagogische taken van de kleuterschool in de weg staat. De oorzaak hiervan wordt door de onderzoekers toegeschreven aan een verouderd concept van “leren”, dat het leren onderscheidt van de zorg en dat lichamelijke en mentale behoeften van elkaar scheidt (Peleman et al., 2019; Van Laere et al., 2018).

Programma: kies je schema op maat.

Volg de volledige inspiratiedag, of kies ervoor om enkel in de voor- of namiddag mee te volgen. Verduidelijk je keuze tijdens het bestellen van je tickets.

9.30 uur

Onthaal en welkom

10.05 uur

Weg met de kinderopvang en de kleuterschool: leve de voorschoolse voorzieningen.

Jochen Devlieghere (UGent)

10.40 uur

Keynote: opleiden van een nieuwe professional? Praktijk uit Nederland.

Pedagogisch Educatief Professional (PEP), Michelle Overman en Caroline van Riswijk

11.15 uur

Werkwinkels voormiddag.

Betekenisvolle interacties en meertaligheid in de kleuterschool en de kinderopvang

Leren in de kleuterklas en kinderopvang

Samenwerken met ouders en interprofessioneel samenwerken vanuit de praktijk

Pedagogische maaltijd: eetmomenten met jonge kinderen kwaliteitsvol begeleiden

In dialoog met programmamakers van PEP en studenten uit de PEP-opleiding

Ontdek BrOLL en Wonderlab

13.45 uur

Werkwinkels namiddag.

Communicatie met ouders: de kracht van breng- en haalmomenten

Inclusie als uitgangspunt? Ok! En hoe doen we dit samen?

Onze kijk op kinderen in de kinderopvang en de kleuterschool kindbeelden

De kracht van diversiteit

Rijke interacties met jonge kinderen en hun families via boeken en verhalen

15.30 uur

Slotbeschouwing

Inzichten van de dag door Michel Vandenbroeck.

15.45 uur

Slotgesprek

Slotgesprek met Jeroen Backs, afdelingshoofd Strategische Beleidsondersteuning van het Departement Onderwijs en Dieter Vanhecke, afdelingshoofd Kinderopvang bij Opgroeien
Moderator Klaas Maenhout, De Standaard.

https://www.hogent.be/nieuws-info/agenda/zorg-en-leren-in-de-kinderopvang-en-kleuterschool/

Disclaimer

Vlaams Welzijnsverbond kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de inhoud van deze gepubliceerde info uit het werkveld. Bij vragen gelieve contact op te nemen met de contactpersoon die je hier in de linker kolom terug vindt.