ContactpersoonDemaegd Katrienkatrien.demaegd@hogent.be 0 |
21 februari - Zorg & leren in kinderopvang en kleuterschool. Naar een nieuwe professional voor het jonge kind?
Sta jij in de kinderopvang of op de kleuterschool? Tijdens deze inspiratiedag sta je stil bij bestaande praktijken en onderzoeken die een kader geven om zorg-welzijn en leren te combineren in de setting van de kinderopvang en het kleuteronderwijs. We kijken ook naar welke kwaliteitsvereisten medewerkers tonen in relatie met andere profielen in de kinderopvang en op school.
In Vlaanderen is er een groot tekort aan medewerkers in de kinderopvang. Om tegemoet te komen aan de dringende maatschappelijke noden, dient er op verschillende pijlers ingezet te worden, waarvan kwalificatie een belangrijke pijler is.
Onderzoek in de Vlaamse kinderopvang toont dat de emotionele ondersteuning varieert van matig tot goed, maar dat de educatieve ondersteuning eerder zwak is. Gemiddeld haalt men vaak niet het niveau dat nodig is om een impact te hebben op de latere ontwikkeling van het kind (Vandenbroeck, et al., 2016). Daarnaast staat dat onderzoek bij de jongste kleuters net toont dat er vaak een gebrek aan zorg is, dat de pedagogische taken van de kleuterschool in de weg staat. De oorzaak hiervan wordt door de onderzoekers toegeschreven aan een verouderd concept van “leren”, dat het leren onderscheidt van de zorg en dat lichamelijke en mentale behoeften van elkaar scheidt (Peleman et al., 2019; Van Laere et al., 2018).
Programma: kies je schema op maat.
Volg de volledige inspiratiedag, of kies ervoor om enkel in de voor- of namiddag mee te volgen. Verduidelijk je keuze tijdens het bestellen van je tickets.
9.30 uur
Onthaal en welkom
10.05 uur
Weg met de kinderopvang en de kleuterschool: leve de voorschoolse voorzieningen.
Jochen Devlieghere (UGent)
10.40 uur
Keynote: opleiden van een nieuwe professional? Praktijk uit Nederland.
Pedagogisch Educatief Professional (PEP), Michelle Overman en Caroline van Riswijk
11.15 uur
Werkwinkels voormiddag.
Betekenisvolle interacties en meertaligheid in de kleuterschool en de kinderopvang
Leren in de kleuterklas en kinderopvang
Samenwerken met ouders en interprofessioneel samenwerken vanuit de praktijk
Pedagogische maaltijd: eetmomenten met jonge kinderen kwaliteitsvol begeleiden
In dialoog met programmamakers van PEP en studenten uit de PEP-opleiding
Ontdek BrOLL en Wonderlab
13.45 uur
Werkwinkels namiddag.
Communicatie met ouders: de kracht van breng- en haalmomenten
Inclusie als uitgangspunt? Ok! En hoe doen we dit samen?
Onze kijk op kinderen in de kinderopvang en de kleuterschool kindbeelden
De kracht van diversiteit
Rijke interacties met jonge kinderen en hun families via boeken en verhalen
15.30 uur
Slotbeschouwing
Inzichten van de dag door Michel Vandenbroeck.
15.45 uur
Slotgesprek
Slotgesprek met Jeroen Backs, afdelingshoofd Strategische Beleidsondersteuning van het Departement Onderwijs en Dieter Vanhecke, afdelingshoofd Kinderopvang bij Opgroeien
Moderator Klaas Maenhout, De Standaard.
https://www.hogent.be/nieuws-info/agenda/zorg-en-leren-in-de-kinderopvang-en-kleuterschool/