09/12/2024 - Onverstaanbare kinderen snel en efficiënt beter verstaanbaar maken a.d.h.v. de fonologische methode Hodson & Paden en andere

Printervriendelijke versiePDF version

https://www.sig-net.be/nl/vormingen/professioneel-aanbod/detail/7613/onv...

Niet te missen, want ...
"Heel nuttige en uitgebreide informatie gekregen."
"Leerrijke uiteenzetting over de belangrijke aspecten wanneer je een therapieplan voor onverstaanbare kinderen gaat bepalen. Fijn om in een break-out room over een casus met de nieuwe materie aan de slag te gaan. Bedankt voor deze boeiende dag!"
"Heel interessante studiedag. Ingrid heeft alles rustig en duidelijk uitgelegd, met tussendoor veel momenten om vragen te stellen. Ik heb het gevoel dat ik er nu zeker mee aan de slag kan!"

Trefwoorden
Hodson & Paden / articulatiestoornissen / fonologische stoornissen / therapie / spraakklankstoornissen

Inhoud
Tijdens deze online studiedag stellen we de fonologische therapie volgens Hodson (& Paden) voor. We illustreren die met filmpjes en te gebruiken materiaal. Aangezien de Nederlandse aanpassing van het onderzoek van Hodson & Paden alleen tijdens de workshop van Imma Muris en Yvonne Draaisma wordt meegegeven, stellen we ze hier maar kort voor. Daarom komt aan bod hoe we vanuit een spreekstaal en andere spraakonderzoeken (AFPO, NAO en het basisonderzoek van het SpraakKlankOnderzoek: SKObasis) behandeldoelen kunnen opstellen.

We schetsen het belang van het trainen van het fonologisch bewustzijn en werken het praktisch uit. Terloops geven we ook enkele ideeën mee uit PROMPT (zie vorming met Code 005) en leggen we linken met problemen waarop je bij ernstige verstaanbaarheidsproblemen kan botsen. We wijzen op het belang van logopedische ouderbegeleiding en stellen Taalmaatjes en Villa Babbelmond daarbij kort voor.

Het geheel wordt ondersteund door filmfragmenten van casussen. Zo komt een casus van een kleuter met klinkerspraak en complexe problematiek uitvoerig aan bod.

Door wie?
Ingrid Herreman
Centrum voor Ambulante Revalidatie 't VLOT in Beveren
Logopedist

Ingrid Herreman volgde o.a. de workshops Hodson & Paden, Metaphon, Prompt en Hanen. Ze is mede-auteur van het Protocol Diagnostiek OD (PDOD), van het ouderbegeleidingsprogramma Taalmaatjes en van de psycho-educatietool Villa Babbelmond.

Voor wie?
Voor logopedisten die kinderen met ernstige fonologische problemen onderzoeken en/of behandelen.

Over wie?
0 - 12 jaar

Praktisch
Uurregeling:

9.00 tot 16.30 uur (met middagpauze van 12.15 tot 13.00 uur en 15 min. pauze tijdens de voor- en namiddag)

Je volgt deze online studiedag via het platform Zoom. Je krijgt op 6/12 een e-mail met een link naar de online studiedag. Kreeg je op 6/12 om 14 uur nog geen link via e-mail? Neem dan contact op met ons via info@sig-net.be.

Disclaimer

Vlaams Welzijnsverbond kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de inhoud van deze gepubliceerde info uit het werkveld. Bij vragen gelieve contact op te nemen met de contactpersoon die je hier in de linker kolom terug vindt.