22/11/2024 - Schrijven volgens de regels van de kunst … makkelijker gezegd dan gedaan!

Printervriendelijke versiePDF version

https://www.sig-net.be/nl/vormingen/professioneel-aanbod/detail/7513/sch...

Niet te missen, want ...
"Interessant, toepasbaar, vlot, begrijpbaar en heel relevant. Het is fijn dat er zoveel concrete praktische tips en materialen worden meegegeven."
"Een mooi pakket informatie en inzicht én een heleboel praktische tips die ook meteen inzetbaar zijn. Ik heb veel geleerd en neem heel wat tips mee rond aanpak en spelideetjes."
"Vlotte, gedreven spreker die een mooie mix aanbiedt tussen informatie (kadering, processen …) en praktijkvoorbeelden. Ik kon ook als leerkracht vlot volgen en Hilde gaf vaak extra feedback en tips voor de ondersteuners. Fijn dat er zo “op maat” werd gewerkt!"

Trefwoorden
Spellingsmoeilijkheden - behandelplan - therapie

Inhoud
Spellingsmoeilijkheden belemmeren in belangrijke mate de ontwikkelingskansen van kinderen. Je eigen gedachten kunnen formuleren en in tekstuele vorm weergeven, is in onze maatschappij een belangrijke vaardigheid. Kinderen die daarmee worstelen, hebben dan ook recht op onze kwaliteitsvolle ondersteuning.

In een eerste deeltje bespreken we het ontstaan van spelling en de moeilijkheden die kinderen bij het verwerven van de spellingsregels kunnen ondervinden. We bekijken hier ook hoe je een dictee kwalitatief kan analyseren.

Het grootste deel van de studiedag besteden we aan concrete spellingsregels. Telkens bekijken we waarom het kan mislopen en wat jij er als therapeut aan kan doen. Bij ieder topic bespreken we ook speelse oefenvormen. Achtereenvolgens bekijken we de spelling van de klankzuivere woorden, de open en gesloten lettergrepen, eind d, omgaan met ei/ij, de vervoeging van werkwoorden en het opnemen van onthoudwoorden.

De aanpak die we binnen de studiedag bespreken, is erop gericht om naast de bestaande methode gebruikt te worden. Omdat wij vaak alternatieve schema’s of stappenplannen zullen gebruiken bespreken we ook de communicatie met de klasleerkracht.

Het praktisch deel van deze studiedag is primair gericht op het begeleiden van kleine groepen kinderen, delen kunnen zeker in hoekenwerk toegepast worden.

Door wie?

Hilde Heuninck
Logopedist

Al meer dan 35 jaar legt Hilde zich toe op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze is auteur van verschillende praktijkboeken. In haar werk zoekt ze altijd naar strategieën, ondersteuningen en werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en hen motiveren om dit inzicht in te oefenen.

Voor wie?
Voor logopedisten, ergotherapeuten, zorg- en taakleerkrachten (klasleerkrachten zullen veel, maar niet alle tips kunnen gebruiken).

Over wie?
6 tot 12 jaar

Praktisch
Documentatie en hosting door Sig-medewerker inbegrepen.

Uurregeling van de dag:

9.00 - 10.15 uur
pauze
10.30 - 12.00 uur
pauze
13.00 - 14.15 uur
pauze
14.30 - 16.00 uur
ZOOM
Je volgt deze online studiedag via het platform Zoom. Je krijgt ten laatste op 21/11 een e-mail met een link naar de online studiedag en wat praktische informatie. Kreeg je op 21/11 om 14 uur nog geen link via e-mail? Neem dan contact op met ons info@sig-net.be.

Bij online vormingen vragen we om te werken met één toestel (laptop, tablet, smartphone) per deelnemer. Meerdere deelnemers per toestel is niet toegestaan.

Disclaimer

Vlaams Welzijnsverbond kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de inhoud van deze gepubliceerde info uit het werkveld. Bij vragen gelieve contact op te nemen met de contactpersoon die je hier in de linker kolom terug vindt.