ICOBA stelt voor: Opleiding tot herstelcoach naar aanleiding van conflict of agressie

Printervriendelijke versiePDF version

Beste HR-of vormingsverantwoordelijke,

Zijn er in jouw organisatie 1 of meer mensen aangeduid die medewerkers opvangen en opvolgen na een ernstig incident? Of leeft de ambitie om 1 of meer mensen aan te duiden om dit te doen?

Icoba heeft een aanbod: de 4-daagse van Impuls tot herstelcoach. Daarin leren sleutelfiguren zorgvuldig omgaan met de impact na incidenten. Ze leren het  herstelproces van de verschillende partijen ondersteunen, waardoor er terug ruimte komt voor mogelijkheden, verandering en groei. Zo dragen ze bij aan een ondersteuningsklimaat in je organisatie waarin aandacht voor herstelprocessen deel uitmaakt van de organisatiecultuur.

Icoba biedt deze opleiding kosteloos aan voor wie werkt in PC 319.01 en 331.

De 4-daagse opleiding start op dinsdag 14/03/2023 en eindigt op dinsdag 02/05/2023

Verspreid je onderstaande info mee naar de mogelijk geïnteresseerde medewerkers in jouw organisatie?

Draag nog beter zorg voor de verschillende betrokken na een ernstig incident. Schrijf nu in voor de 4-daagse opleiding tot herstelcoach naar aanleiding van conflict of agressie ’ gegeven door Impuls vzw (code 319331-IC70 ).

 

Wanneer

Voor wie
Wie binnen de organisatie collega’s en cliënten opvangt naar aanleiding van conflict of agressie en die het herstel wil begeleiden

 

Programma
Conflicten en agressie zijn uitdrukkingen van behoeften en noden, maar dan op een erg ongelukkige en eerder destructieve manier. Herstel na conflicten en agressie gaat over het zichtbaar maken wat die onderliggende behoeften van beide partijen net zijn en hoe daarmee kan omgegaan worden.

Een herstelcoach kan het herstelproces van verschillende partijen ondersteunen, waardoor er terug ruimte komt voor mogelijkheden, verandering en groei.
In de 4daagse opleiding komen volgende onderwerpen aan bod:

We ontdekken
• De fases en mechanismen van agressie en conflicten.
• De betekenis van herstel, waarom herstel steeds nodig is en de fases in een herstelproces.
• Het belang van conflicten vroegtijdig te vertalen naar noden en behoeften.

We oefenen in
• Het voeren van individuele opvanggesprekken.
• Vaardigheden in het empathisch luisteren.
• Het herkennen van eigen triggers
• Het aanmeten van een neutrale houding.

We gaan dieper in op
• Hoe ondersteuning bieden bij innerlijke conflicten.
• Het proces van boosheid bekeken vanuit Verbindende Communicatie en hoe we van hieruit anderen kunnen ondersteunen om boosheid te uiten zonder agressief gedrag.
• Hoe we impact beluisteren op groepsniveau.
• Het faciliteren van herstelprocessen via bemiddeling.

Werkvorm
We putten uit onze ervaring met agressie en verbindende communicatie om je een basis aan theoretische inzichten te geven. Daarnaast krijg je heel wat praktische oefeningen aangereikt. We vertrekken van eigen voorbeelden en oefenen met herkenbare casussen.

Voor vragen mail annick.tahon@vivosocialprofit.org

 

 

Vriendelijke groeten,

 

Katrijn Ossaer

Project verantwoordelijke ICOBA

EOLISgebouw
Sainctelettesquare 13-15

1000 Brussel

T  02 227 60 08
www.icoba.be

        

     

 

Preventief omgaan met agressief gedrag? Haal inspiratie uit deze video