Digitaleinclusie.be - Visietraject voor organisaties

Printervriendelijke versiePDF version
Visietraject voor organisaties
Zorg- en welzijnsorganisaties staan voor een uitdagende missie: het integreren van mediawijsheid en digitale inclusie in hun werking. Daarbij is het van essentieel belang dat ook medewerkers hiervan op de hoogte zijn.  Bv. Hoe kan je personen met een mentale beperking laten kennismaken met de voordelen van sociale media en hen tegelijk waarschuwen voor de mogelijke valkuilen, of ouderen contact laten maken met familie of vrienden via beeldbellen, of kwetsbare jongeren met begeleiders laten chaten en zo mogelijks lange wachtlijsten omzeilen. 
Het doel van het project Digivaardig in Zorg en Welzijn zet in op de urgentie van een beleid rond digitale inclusie en mediawijsheid binnen zorg- en welzijnsorganisaties. Daarenboven willen we een beweging veroorzaken die deze organisaties meer bewust maakt van de digitale vaardigheden van hun medewerkers. Daar de sector voortdurend in beweging is en tijd schaars is, biedt het project een visietraject aan dat niet alleen inspirerend en haalbaar is, maar ook concrete resultaten oplevert.
 
Zo ziet het traject eruit:

1e halve dag

Duik in de theorie van digitale inclusie en mediawijsheid specifiek op maat van een jeugdhulp, vaph of ouderenorganisatie. Ontwikkel een communicatieplan dat de kern vormt van jullie nieuwe strategie.

2e halve dag

Werk met de beleidstool digitale inclusie en mediawijsheid voor welzijnsorganisaties om de nodige bouwstenen van jullie organisatie te analyseren.

3e halve dag

Bepaal prioriteiten en vertaal deze naar acties. Wij helpen bij het opstellen van een actieplan, het aanwijzen van verantwoordelijken en het bepalen van de timing.

4e halve dag

Begin met het schrijven van de visietekst. Betrek stakeholders, ontwikkel een visie die gedragen wordt en stel doelen op die jullie richting geven, rekening houdend met de waarden en normen van jullie organisatie.

5e halve dag

Evalueer het actieplan en rond het implementatieplan af.

 

Na het traject is er de mogelijkheid tot een éénmalig intervisie- en/of adviesmoment. 
 
Dit visietraject biedt een gestructureerde aanpak om digitale inclusie en mediawijsheid te bevorderen binnen jullie organisatie, rekening houdend met thema’s en actoren die invloed hebben op de begeleiding van kinderen, jongeren, volwassenen en hun context. In deze gratis trajecten testen we de werkwijze uit en verfijnen we ze op basis van jullie feedback. Nadien worden deze tegen betaling aangeboden aan andere organisaties. 
Voorwaarden om deel te nemen:
-  Engageer, binnen je organisatie, een werkgroep, voor vijf halve dagen tussen maart en oktober 2025. Deze werkgroep is multidisciplinair samengesteld en brengt verschillende expertises (beleid, HR, begeleider, cliëntvertegenwoordiging, ICT…) binnen de organisatie samen. Er is een mandaat om een beleid uit te werken en eventueel al stappen hierin te zeten (dit kan vb. door aan de deelname van een directielid of een formeel mandaat aan een deelnemend staflid).
-  Tussen de sessies wordt er samengewerkt met  collega’s of cliënten aan ‘huiswerk’ dat kan bestaan uit: iets uitzoeken binnen de organisatie, feedback vragen aan collega’s, een voorbeeld meebrengen naar de volgende sessie, uitwerken van info verkregen uit gesprekken met cliënten… Hiervoor moet een minimum aan tijdsbesteding voorzien worden. 
-  Een engagement start met een intakegesprek waarin de verwachtingen goed op elkaar afgestemd worden. Nadien worden de data voor de sessies ingepland. Bij voorkeur gaan deze fysiek door, maar online sessies zijn bespreekbaar. 
-  We verwachten telkens een deelname van minimum vijf personeelsleden.