28/10/2024 - De impact van zwakke executieve functies op het leervermogen via spel mediëren

Printervriendelijke versiePDF version

https://www.sig-net.be/nl/vormingen/professioneel-aanbod/detail/7511/de-...

Inhoud
Wie met leerzwakke kinderen werkt, herkent het allicht. Het percentiel dat een kind op een leertest haalt, vertelt iets over zijn niveau, maar niets over de manier waarop het specifieke kind te werk gaat. Want, waar Jan zodanig bevriest dat hij gewoonweg niet aan oefeningen begint, schiet Mieke er in brokkenvaart overheen. En waar Elisa geen enkel stapje kan overslaan, denkt Ibrahim er niet aan om een plan te maken. De leerstijl van ieder kind is anders. En die leerstijl wordt in sterke mate bepaald door de kracht en de kenmerken van de interne coach die iedereen ‘aan het leven’ ontwikkelt. Ergens in onze frontaalkwab ontwikkelen zich met vallen en opstaan executieve functies. Die functies kunnen het leerproces ondersteunen of saboteren, zonder dat het kind daar grip op heeft.

Leermoeilijkheden verdwijnen niet door het oefenen van executieve functies, maar als wij als begeleiders rekening houden met de heel specifieke cocktail in het hoofdje van het kind en her en der een beetje bijschaven, bijsturen, mediëren … dan vorderen we sneller en verder. Alleen is dat niet zo makkelijk. Zoals gezegd, veel van die functies opereren onder de radar. Natuurlijk zeggen we Mieke om trager te werken en beter op te letten. Zolang we in de buurt zijn, zal ze dat dapper (en allicht met wat tegenzin) proberen. Maar eenmaal we uit het zicht zijn, neemt de oude coach het weer over.

En dan komt het spel - vaak het denkspel - op de voorgrond. Kinderen zijn (bijna altijd) intrinsiek gemotiveerd om te spelen. Veel spellen kunnen zo ‘gemanipuleerd’ worden dat ze een specifieke executieve functie trainen. Als we er dan voor zorgen dat het kind succeservaringen opdoet en als we er ook voor zorgen dat het kind zich daar superbewust van wordt, dan hebben we een bodem gecreëerd waarop we verder kunnen bouwen.

Hoe we dat doen, komt aan bod tijdens deze studiedag. We bespreken:

de wetenschappelijke achtergronden van de executieve functies
de link met de leerstoornissen (in welke grondhouding, fout, opmerking … herken je sterktes en zwaktes van executieve functies)
de kracht van spellen
hoe we spellen en de bijhorende spelregels zo kunnen aanpassen dat ze het leertraject van het individuele kind ondersteunen.

Door wie?

Hilde Heuninck
Logopedist

Al meer dan 35 jaar legt Hilde zich toe op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze is auteur van verschillende praktijkboeken. In haar werk zoekt ze altijd naar strategieën, ondersteuningen en werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en hen motiveren om dit inzicht in te oefenen. Meer info via www.hildeheuninck.be.

Voor wie?
Logopedisten, ergotherapeuten, zorg- en taakleerkrachten die in hun praktijk leerzwakke kinderen begeleiden

Over wie?
Kinderen met leermoeilijkheden waarbij je executieve functies wil stimuleren

Praktisch
Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen.

Disclaimer

Vlaams Welzijnsverbond kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de inhoud van deze gepubliceerde info uit het werkveld. Bij vragen gelieve contact op te nemen met de contactpersoon die je hier in de linker kolom terug vindt.