22/10/2024 - Autisme en het voorspellende brein

Printervriendelijke versiePDF version

https://www.sig-net.be/nl/vormingen/professioneel-aanbod/detail/7531/aut...

Inhoud
Je hoort vaak over een verstoorde prikkelverwerking in autisme, maar wat als het brein geen prikkels verwerkt?
Wat als het begrijpen van menselijk gedrag en hoe daarop te reageren vooral een kwestie is van onbewust gissen en voorspellen? Hebben socialevaardigheidstrainingen en het aanleren van sociale kennis aan mensen met autisme dan wel zin?

We leren mensen met autisme emoties af te lezen van het menselijk gelaat, maar wat als het menselijk brein gelaatsuitdrukkingen niet gebruikt om te weten hoe iemand zich voelt? En wat als de moeilijkheden die mensen met autisme ervaren in de communicatie vooral te maken hebben met het niet kunnen voorspellen wat iemand gaat zeggen?

Recente ontdekkingen in onderzoek van het menselijk brein gooien onze traditionele ideeën over waarnemen en denken compleet overhoop. Sinds eeuwen denken we dat het brein de prikkels verwerkt die het ontvangt van de zintuigen en er betekenis aan geeft, waarna die betekenisverlening onze reactie op die prikkels aanstuurt. Tegenwoordig wordt dat model doorgaans beschreven met de metafoor van de computer.

Helaas blijkt dat beeld niet te kloppen. Ons brein is helemaal geen supersnelle computer, maar een soort gokmachine. Het brein is een orgaan dat voorspelt en dan kijkt of die voorspellingen kloppen. Het brein zit niet te wachten tot het info krijgt van de zintuigen: het brein gebruikt die zintuigen om de eigen voorspellingen te checken. En dat brein kan goed voorspellen omdat het heel contextgevoelig is.

Deze ‘Copernicaanse’ revolutie in het denken over het brein heeft ook gevolgen voor de manier waarop we over autisme denken. Veel zaken die we nu doen in autisme, zijn - bekeken vanuit de nieuwe ontdekkingen – geen goed idee. En andere zaken, zoals het bieden van voorspelbaarheid, die worden in het licht van het voorspellende brein nog belangrijker dan we ooit dachten. We illustreren wat de gevolgen van de nieuwe inzichten betekenen voor de praktijk en we doen dat met drie voorbeelden: de aanpak van overprikkeling, het aanleren van emotieherkenning en de communicatie.

Door wie?

Peter Vermeulen
Autism in Context

Voor wie?
Voor iedereen die met kinderen, jongeren en/of volwassenen met autisme werkt in onderwijs, zorg of hulpverlening

Niveau: vervolg

Over wie?
Mensen in het autismespectrum, alle leeftijden, alle begaafdheidsniveaus

Praktisch
Hosting door Sig-medewerker inbegrepen.

Uurregeling van de dag:

9.00 - 10.15 uur
pauze
10.30 - 12.00 uur
pauze
13.00 - 14.15 uur
pauze
14.30 - 16.00 uur
Je volgt deze online workshop via het platform Zoom. Je krijgt op 21/10 een e-mail met een link naar de online studiedag en wat praktische informatie. Kreeg je op 21/10 om 14 uur nog geen link via e-mail? Neem dan contact op met ons via info@sig-net.be.

Bij online vormingen vragen we om te werken met één toestel (laptop, tablet, smartphone) per deelnemer. Meerdere deelnemers per toestel is niet toegestaan.

Disclaimer

Vlaams Welzijnsverbond kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de inhoud van deze gepubliceerde info uit het werkveld. Bij vragen gelieve contact op te nemen met de contactpersoon die je hier in de linker kolom terug vindt.