03/12/2024 - Begrijpend lezen beter begrijpen: van theorie naar diagnostiek en therapie

Printervriendelijke versiePDF version

https://www.sig-net.be/nl/vormingen/professioneel-aanbod/detail/7524/beg...

Niet te missen, want ...
"Heel goed opgebouwd, duidelijk te volgen, voldoende concrete informatie."
"Een studiedag die vertrekt vanuit de eigen ervaring van de spreker, en waarbij we met voldoende voorbeelden samen aan de slag gaan. Onmiddellijk toepasbaar!"
"Handig dat de theorie werd toepgepast op tekst en dat praktijk en theorie elkaar afwisselden."

Trefwoorden
Begrijpend lezen / diagnostiek / therapie / tekstbegrip

Inhoud
Begrijpend lezen is een sleutelvaardigheid voor het functioneren op school en daarbuiten. Tegelijk loopt het verwerven van deze vaardigheid niet bij alle kinderen van een leien dakje. Uit de peiling ‘Lezen en luisteren 2013’ van de Vlaamse overheid blijkt dat 9 % van de kinderen van de lagere school de eindtermen voor lezen niet haalt. De begrijpend leesvaardigheid neemt bovendien af (PIRLS-onderzoek, 2016). Nochtans kunnen alle kinderen beter leren begrijpend lezen.

Een effectieve aanpak impliceert dat we weten hoe begrijpend lezen tot ontwikkeling komt, welke aspecten het tekstbegrip kunnen beïnvloeden en hoe we problemen met begrijpend lezen kunnen diagnosticeren. In deze sessie gaan we op al deze topics in.

Noot: Deze studiedag is een bewerking van de vorige edities.

Door wie?
Christel Van Vreckem
Arteveldehogeschool Gent – Opleiding Logopedie en Audiologie

Lector en onderzoekster

Christel Van Vreckem is als lector verbonden aan de opleiding Logopedie en Audiologie van de Arteveldehogeschool Gent voor vakken i.v.m. leerstoornissen. Ze doet praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek naar lezen en spellen. Ze is auteur van de Vlaamse Test Begrijpend Lezen (Van Vreckem, Desoete, De Paepe, & Van Hove, 2010), van het programma ‘Begrijpend lezen beter begrijpen: thematisch en functioneel programma’ (Van Vreckem, Axters & Linsen, 2014) voor kinderen van het 1ste leerjaar tot het begin van het secundair onderwijs en van de Vlaamse Spellingtest voor kinderen van het 1ste tot het 6de leerjaar (Van Vreckem & Desoete, 2016).

Voor wie?
We richten ons vooral naar professionele hulpverleners die individueel of met kleine groepjes kinderen werken en in hun dagelijkse praktijk kinderen behandelen die problemen hebben met begrijpend lezen.

Over wie?
6 tot 12 jaar

Praktisch
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen.

Disclaimer

Vlaams Welzijnsverbond kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de inhoud van deze gepubliceerde info uit het werkveld. Bij vragen gelieve contact op te nemen met de contactpersoon die je hier in de linker kolom terug vindt.